Vanliga frågor

Här hittar du svar på våra vanligaste frågor och var du kan vända dig och om du behöver hjälp eller support.

Allmänna frågor

Vad innebär arbetsrelaterad ohälsa?

Inom företagshälsovården hanteras alla hälsofrågor som har koppling till de anställdas arbetsuppgifter eller arbetsplats. Det kan vara hälsoproblem som har orsakats, förvärrats eller har samband med jobbet; hälsokrav för vissa arbetsuppgifter; samt stöd vid rehabilitering och återgång till arbete.

För all typ av sjukvård och akuta skador ska alla anställda vända sig till primärvården, till exempel sin vårdcentral eller närmaste akutmottagning.

Var lämnar jag förbättringsförslag eller avvikelsehantering?  

Du är välkommen att kontakta oss på vår sida Hjälp oss bli bättre

Hur hittar jag till närmsta Falck-enhet?

Du hittar alla våra enheter under sidan Hitta oss

Vart vänder jag mig om jag har frågor om fakturor?

Kontakta vår fakturasupport så hjälper vi dig vidare: Kontakta Falcks fakturasupport 

Vart vänder jag mig vid avtalsfrågor?

Har du frågor gällande avtal kan du skicka in din fråga till oss: Kontakta oss kring avtalsfrågor

Beställa online

Så beställer du tjänster online


Hur gör jag om jag vill diskutera behov med en av era experter?

Har du ett behov av att diskutera ditt ärende innan du bokar en tjänst kan du starta en ärendedialog med våra experter. I samtalet tar vi alla uppgifter om ärendet innan medarbetare bokas in. Inga uppgifter lämnas i beställningsformuläret på grund av GDPR. Starta ärendedialog

Jag vet inte vilken tjänst jag ska välja

Om du behöver hjälp med att välja tjänst kan du alltid välja tjänsten Vägledning online för chefer för att få råd och vägledning. Du kan enkelt välja en tid som passar dig via vår webbokning.

Hur ser jag att beställningen är skickad?

När du har klickat på "Beställ" i formuläret får du direkt på sidan en bekräftelse på att din beställning är skickad. Bekräftelsen går att spara ner som PDF.

Hur vet jag att min medarbetare har blivit erbjuden en tid?

Både du och din medarbetare får e-post med bekräftelse på bokad tid. Medarbetaren får även sms-bekräftelse och påminnelse 

Hur kan min medarbetare avboka eller omboka sin tid?

I bekräftelsen via e-post och sms står det telefonnummer dit medarbetaren kan ringa för att avboka eller omboka sin tid.

Hur gör jag om jag vill boka samma tjänst till flera medarbetare?

Vill du boka samma tjänst till flera medarbetare bifogar du en excelfil i din beställning. Filen ska innehålla namn, personnummer, mobilnummer, mailadress, önskad Falck-ort och kostnadsställe för samtliga medarbetare. Vi skickar då en offert till dig som beställare. 

Hur gör jag om jag vill boka flera tjänster för samma medarbetare?

När du beställer en tjänst kan du i meddelanderutan i formuläret ange vilken/vilka ytterligare tjänster du vill beställa till din medarbetare. När beställningen har kommit in till oss bokar vi in samtliga tjänster och skickar ut kallelser till din medarbetare och till dig som beställare.  

Kan medarbetare själva beställa tjänster?

I vissa fall tillåter arbetsgivare att medarbetare själv kan beställa vissa tjänster. Fråga din chef/arbetsgivare vad som gäller för ditt företag.

Vilka uppgifter ska jag skriva i fältet för kostnadsställe?

Kostnadsställe är uppgifter på vilken avdelning/enhet vi ska skicka fakturan till. Fråga er HR vilka kostnadsställen ni ska fylla i för korrekt fakturering.

Var fyller jag i inköpsordernummer i min beställning?

Om ert företag har krav på inköpsordernummer (PO-nummer/IN-nummer) eller Fakturareferens på era fakturor fyller ni i fältet som heter Referens, i beställningsformuläret.